tiistai 10. maaliskuuta 2015

juustopäät @ tavastia + mokoma @ klubi

Keikkarintamalla tapahtuu vähän :)
Helmikuun vikana päivänä oli Juustopäiden comeback-keikka Tavastialla, ja tiesin haluavani sinne jo syksyllä kun keikka julkistettiin. Silloin kun Juustareiden ensimmäinen levy ilmestyi, olin ala-asteella ja sain luokkakaveriltani levyn lainaan. Siitä lähtien oon bändiä kuunnellut, joskus 14-vuotiaana erityisen paljon. Tuon keikan julkistamisen jälkeen bändiltä ilmestyi uunituoretta sinkkua ja levyä, kuuntelin levyn läpi ennen keikkaa, mutta oon niin kiinni niissä parissa ekassa levyssä, että ei tuo uus oikeen iskenyt. Pari kertaa ehdin jopa miettiä, että viitsiikö sinne sittenkään lähteä. Onneksi nuo ajatukset kuitenkin karisi aika nopeesti, joten keikkapäivänä Hennalle alottelemaan ja yhdessä bussilla kohti Helsinkiä.

En edes muista koska viimeksi oon ollut Tavastialla kattomassa keikkaa. Hmm, keikkakalenteri kertoo, että Turisasta ja Daniel Lioneyeta alkuvuodesta 2011 :D Oltiin sen verran täpärästi paikalla, että kun tultiin vessasta, niin bändi veti ekaa biisiä. Ihmisiä oli paljon, ja jäätiin aluksi vähän taaemmas, mutta keikan edetessä oltiinkin yhtäkkiä eturivissä :) Soittivat myös mun kaikkien aikojen Juustari-lempparin Punainen lumi, ja olin siitä melko liikuttunut. Osasin vähän odottaakin sitä, koska hei, that's me, mutta tuntui silti tyhmältä itkeä Juustopäiden keikalla :P Onneksi oli niin hemmetin hauskaa, että liikutus meni nopeesti ohi. Vanhoja biisejä tuli paljon, oikeestaan mitään oleellista ei jäänyt puuttumaan, ja olin ihan fiilareissa vielä seuraavanakin päivänä :) Ja huippujuttu, että Henna tykkäsi keikasta ja bändistä yhtä paljon kuin mäkin, niin ei tarvinnut huolehtia josko toisella olis tylsää :)




Kuva lainattu Juustopäiden FB-sivuilta :)




Keikka oli taputeltu jo reippaasti ennen puoltayötä, ja me suunnattiin siitä pikkuhiljaa kohti Bäkkäriä, jossa soitti vähän myöhemmin Pressure Points. Oli mun eka kerta Bäkkärissä, ja sehän olikin tosi iso paikka. Hämmentävää oli myös erikoiset vessamusiikit (Star Wars, Manaaja, Vaaleanpunainen pantteri...). Oli myös eka kerta kun kuulin Pressure Pointsia, enkä nyt oikeen osaa sanoa siitä mitään, tarttis varmaan ihan selvin päin kuunnella, niin vois muodostaa jonkun mielipiteen :) Hennalle PP taas on vissiin vähän sama kuin mulle Profane Omen, jonkinsortin ikisuosikki.




Lähdettiin melkeinpä heti keikan jälkeen kohti bussiasemaa, jotta ehdittäisiin kolmen bussiin. Se kiersi jostain Helsinki-Vantaalta saakka, ja kun heräilin siellä päin, niin olin varma ettei me olla ikinä kotona. Oli kuitenkin tullut sit uni nopeasti, ja heräsin joku muutama sata metriä ennen omaa pysäkkiä. Henna tuli meille nukkumaan, kun se missasi oman pysäkkinsä.
Melko rauhallinen ilta siis, en nähnyt ees ketään tuttuja. Mutta Juustopäät oli kyllä pirun kova :) Heittämällä yksi parhaista keikoista mitä oon vähään aikaan ollut kattomassa. Toivottavasti pääsee uudestaankin :)

-----

Sitten viime lauantaina oli Mokoma Turun Klubilla. Alottelin kotosalla yksin, mutta mentiin Hennan ja Marin kanssa samalla bussilla Turkuun. Tällä kertaa ei onneksi ollut kiire juosta, kun aikaa keikkaan oli ihan reippaasti :)
Jo ennen keikkaa bongasin vanhan lukiokaverini Minnan, sekä Ingan, joka mm. otti multa kaksi näyttöä vastaan. Minnan kanssa ehdin jutella hetken ennen keikkaa. Tupa oli loppuunmyyty ja siltä kyllä vaikuttikin, meininki tosin oli ihan eri kuin loppuunmyydyllä Blues Pillsin keikalla. Onneksi olin humalassa, koska paniikkikohtaus olis ollut selvinpäin taattu. Ei se humalassakaan kauhean kaukana ollut etenkään keikan loppupuolella, koska happea siellä oli ihan minimaalisesti. Lähdinkin pari biisiä ennen loppua seinän toiselle puolelle hengittelemään. Keikka oli siinä mielessä vähän tylsä, että tietysti soittivat suurimmaksi osaksi uuden levyn biisejä, joita en vielä oikeen tunnista. Suosikit Sinä riität ja Marras esim. jäivät puuttumaan.

Keikkalook, mä sitten vihaan selfieitä
Minna bongattu. Ja yllättäen taas kännyllä onnistui keikkakuvakin paremmin, mitä ihmettä...







Keikan jälkeen juttelin vielä Ingan ja miehensä kanssa. Meinasin ihan ohimennen vaan mainita Ingalle, kuinka kiva oli, että juuri hän puhui näyttötilanteissa musta niin kauniisti, kun Inga on ollut mun kanssa koko mun opiskelujen ajan ihan alusta asti. Ja sitten aloin parkumaan :D Oon kyllä ihan varma siitä, että se johtui osittain myös siitä, että aivoilla oli happivaje x) Mutta onneksi sekin kohtaus meni äkkiä ohi.

Mari jäi vielä Turkuun, mutta me lähettiin Hennan kanssa kahden bussilla takaisin Saloon, mikä oli kyllä ihan hyvä, sillä en ois siinä humalatilassa kyllä jaksanut baareilla enää yhtään. Olin valinnut huonot kengät, käveleminen Klubilta linja-autoasemalle oli ihan perseestä.

Miltään keikalta ei kuvat näyttäneet onnistuvan, vaikka PP:n keikalla yritin oikeen keskittyä siihen :P Muutenkin keikkakuvaaminen on jäänyt aika minimaaliseksi viime aikoina, Logomon Raskasta Joulua -keikalla kuvasin aika paljon ihan vaan sen takia, että huomasin että kuvat onnistui hyvin. Kaikki muut on ollut vähän sellaista hälläväliä, kai bändit on sitten jo niin tuttuja, ettei niistä jaksa enää räpsiä sataa huonoa kuvaa :P Mutta kyllä mä silti pyrin joka keikalta ottamaan jonkun räpsyn, ihan vaan muistoksi ja todisteeksi että paikalla on oltu :) Nyt jälkikäteen harmittaa etten Juustareiden keikalta ottanut videota, mutta minkäs mahtaa kun oli niin hyvä meininki ettei tehnyt mieli kuvata. Ehkä seuraavalla kerralla sit :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti