sunnuntai 23. syyskuuta 2012

ruokaviikko 38

Karppauspostauksen jälki-innostuksessa päätin nyt kokeeksi pitää myös blogin puolella jonkinlaista ruokapäiväkirjaa. Itselleni pidän sitä Kiloklubissa, mutta voisin blogin puolelle tehdä vaikka kerran tai kaksi kuukaudessa ruokapäiväkirjapostauksen, mihin merkitsen koko viikon syömiseni.

Tulen siis ottamaan nuo makrot sen mukaan, mitä Kiloklubi mulle päivän päätteeksi näyttää. Käytännössä siis olen laskenut Kiloklubiin tarkemmat ruokamäärät (joskin nekin ovat usein mutu-tuntumalla laitettu, enkä heilu keittiössä vaa'an ja desimitan kanssa), ja tänne ilmoitan syömäni ruuat suurpiirteisemmin, mutta makrot sitten Kiloklubin mukaan. Tästä johtuen ne todennäköisesti heittävät vähän, koska Kiloklubin listalta ei välttämättä löydy sitä mitä syön (kuten tällä viikolla vaikkapa light-persikat), ja otan sitten jotain sinne päin, tai "syön ikäänkuin vähemmän" sitä Kiloklubin tuotetta, jos syön itse vähähiilarisempaa vaihtoehtoa (esim. kun light-persikoissa hh oli puolet vähemmän kuin tavallisissa, niin jos söin light-persikoita kaksi puolikasta, merkitsin Kiloklubiin vain yhden puolikkaan normisäilykepersikkaa).

Tässä siis ensimmäinen viikko, joka on samalla myös ensimmäinen kouluviikko, ja osaltaan siksi hieman haasteellinen, koska syön kuitenkin koululla myös kouluruokaa enkä voi olla varma mitä aineksia se sisältää. Syön koulussa silloin kun raaskin siitä maksaa ja jos ruuan saa ns. karppina (eli voi jättää perunat ym. ottamatta), mutta jos ei saa, niin otan omat eväät (esim. keskiviikkona koululla oli tarjolla lasagnettea).

Joka päivä juon myös jonkin verran vettä ja koitan muistaa ottaa D-vitamiinilisän.


Maanantai 17.9.

klo 07:00 kaksi kuppia kahvia täysmaidolla, 1 tl kookosöljyä
klo 11:30 kaalilaatikkoa ja nokare puolukkahilloa
klo 13:00 pari kourallista suolapähkinöitä
klo 17:00 parmesanilla ja mantelijauholla leivitettyä broilerinfilettä, kolmen juuston kermakastiketta sekä fetasalaattia (jäävuorisalaatti, kurkku, paprika, feta, cashew-pähkinä), loraus kevytmaitojuomaa
klo 21:00 kuppi teetä, 1 tl kookosöljyä

Hh: 37,2 g (10%)
P: 105,3 g (27%)
R: 107,5 g (63%)
Kcal: 1540

Kommentit: Tosi hyvä karppiruokapäivä, jopa kasvispallero vihersi pitkästä aikaa. Kanafileitä otin 1,5 kpl ja lautasen puolilleen salaattia. Tuntui vähän liiankin isolta annokselta, kun en meinanut jaksaa loppuun asti. Päivällisen olisi hyvin voinut jakaa vaikka kahdelle aterialle.


Tiistai 18.9.

klo 07:00 kaksi kuppia kahvia täysmaidolla, 1 tl kookosöljyä
klo 11:30 (koulun ruokalassa) omenaista broilerikastiketta, porkkana-kaaliraastetta, täysjyväriisisalaattia vihanneksilla, puolikas keitetty kananmuna, pieni pala jälkiuunileipää ja levitettä, marjarahka
klo 18:00 parmesanilla ja mantelijauholla leivitettyä broilerinfilettä, kolmen juuston kermakastiketta sekä fetasalaattia
klo 20:00 maustamatonta soijajugurttia, sokeritonta mustaherukkamehukeittoa, mysliä
klo 21:00 kuppi teetä, 1 tl kookosöljyä

Hh: 64 g (16%)
P: 110,9 g (27%)
R: 103,5 g (57%)
Kcal: 1634

Kommentit: Hiilareista huomaa heti, että muualla on syöty :P Muuten koulun lounas oli melko vähähiilarista, mutta jälkkäriksi syöty marjarahka vesitti kaiken :P Se ei maistunut karpilta, joten laskin siihen makrot vaan jollakin "normirahkalla" mikä Kiloklubista löytyi. Ne siis voivat heittää jopa parikymmentä grammaa suuntaan tai toiseen.


Keskiviikko 19.9.

klo 06:00 kuppi kahvia täysmaidolla, 1 tl kookosöljyä
klo 07:30 toinen kuppi kahvia koululla
klo 11:30 juotava jugurtti (maustamatonta laktoositonta jugurttia ja sokeritonta mehukeittoa) ja pari kourallista suolapähkinöitä, kahvia
klo 16:30 kourallinen suolapähkinöitä pahimpaan nälkään
klo 17:30 chili con carne (kidney-pavuilla) ja kruunusekoitusta
klo 21:00 -''- (koska nälkä!) sekä ananas-persikkarahkaa (säilykeananas, säilyke light-persikka)

Hh: 95,1 g (21%)
P: 114 g (25%)
R: 106,7 g (53%)
Kcal: 1798

Kommentit: Kiloklubi näytti tykkäävän mun päivän ruuista kun kaikki pallot vihertää, mutta äh, kun hiilarit meni niiiiiiiin yli -.- Koulussa oli omat eväät, ja vaikka tuntui että niiden avulla pärjään koko päivän ihan hyvin, niin bussia kotiinpäin odotellessa tuli aivan järjetön nälkä ja heikotus. Juotava jugurtti oli kyllä hyvä eväs, mutta jugu olisi saanut olla jotakin rasvasempaa. Make oli tehnyt kotona chili con carnea, ja me tykätään laittaa sinne papuja, vaikka niissä onkin aika paljon hiilareita. Mutta ilman papuja ei ole chili con carnea :) Ekasta satsista ei kuitenkaan lähtenyt nälkä koko loppuillaksi, joten piti ottaa lisää... Niistä siis ylimääräiset hiilarit -.- Kaupasta muuten löytyi Del Monten light-persikka säilykkeitä. Kun normi säilykepersikoissa hiilareita on 15g / 100g, niin näissä light-versioissa on 7g / 100g, eli yli puolet vähemmän :) Raaskii laittaa rahkan joukkoonkin.


Torstai 20.9.

klo 06:00 kuppi kahvia ja 1 tl kookosöljyä
klo 07:30 lisää kahvia
klo 11:30 ehkä desin verran suolapähkinöitä, ananas-persikkarahkaa
klo 17:30 leikkelelautanen (juustoa, kalkkunaa, meetvurstia)
klo 19:30 kaksi kuppia kahvia, 1 tl kookosöljyä
klo 21:30 kaksi keitettyä kananmunaa

Hh: 23,3 g (5%)
P: 124,6 g (26%)
R: 134,7 g (66%)
Kcal: 1799

Kommentit: Tänään mentiinkin vähillä hiilareilla. En sitten tiedä johtuiko väsymyksestä vai hiilareiden vähyydestä, mutta koko päivän tuntui olevan aika heikko olo, ja vähän pyörryttikin. Helpotti lounaan jälkeen, mutta olo hiipi iltapäivällä pikkuhiljaa takaisin. Leikkelelautanen oli aika runsas, joten vei nälän ihan hyvin, ja etenkin juustossa oli paljon kaloreita.
Kiloklubi ei tykännyt mun ruokapäivästä yhtään.



Perjantai 21.9.

klo 10:00 kaksi kuppia kahvia ja 1 tl kookosöljyä
klo 13:00 iso satsi chili con carnea, kruunusekoitusta ja fetasalaattia
klo 18:00 juustoista pinaattikeittoa, 2 keitettyä kananmunaa, voinokare
klo 21:00 kuppi teetä ja 1 tl kookosöljyä, muutama viipale kermajuustoa

Liikunta: Siivouspäivä, eli hyvin kevyttä hyötyliikuntaa

Hh: 52,8 g (13%)
P: 89,8 g (23%)
R: 112,3 g (64%)
Kcal: 1582

Kommentit: Ihan ookoo karppipäivä, mutta chili con carnesta tuli hirveän paljon hiilareita. Ei kuitenkaan mennyt yli, mutta olishan niitä voinut päiväannoksessa olla vähän vähemminkin. Pinaattikeitto ei suurustunut/keittynyt tarpeeksi kokoon ja se maistui pikkusen liikaa vahvalta Koskenlaskijalta, mutta ihan jees kuitenkin.


Lauantai 22.9.

klo 07:30 kaksi kuppia kahvia ja 1 tl kookosöljyä
klo 14:00 kermaista nakkikastiketta, kruunusekoitusta ja raejuustoa
klo 17:00 pala omenapiirakkaa
klo 20:30 leikkelelautanen (kermajuustoa ja kalkkunaa), keitetty kananmuna, lasillinen sokeroimatonta mehukeittoa
klo 22:30 raejuustoa ja omenasosetta, lisäpalanen omenapiirakkaa

Liikunta: Lihaskuntoa jumppapallon, käsipainojen ja kuminauhan (joka meni rikki) avulla 1h, happihyppely ulkona lehtien keräyksen merkeissä

Hh: 47,9 g (10%)
P: 119,9 g (24%)
R: 147,6 g (66%)
Kcal: 2018

Kommentit: Tänään tuli syötyä aika paljon, ehkä hieman liikaakin. Mutta toisaalta jos mulla on illalla vielä oikeasti nälkä, niin en mä itseäni nälässä pidä :) Pitkästä aikaa tein myös lihaskuntoa kotona, mikä tuntui tosi hyvältä, sunnuntaina oli lihakset ihanan kipeät :)

Sunnuntai 23.9.

klo 10:30 kaksi kuppia kahvia, 1 tl kookosöljyä, pala omenapiirakkaa
klo 13:30 juustoista pinaattikeittoa, 2 keitettyä kananmunaa, raejuustoa
klo 17:30 kermaista nakkikastiketta ja kruunusekoitusta
klo 21:30 kuppi teetä (sis. 1 tl kookosöljyä ja 1 tl hunajaa), raejuustoa ja omenasosetta, kourallinen manteleita

Liikunta: Bailatino 1h

Hh: 39,6 g (9%)
P: 71,9 (16%)
R: 155,3 g (76%)
Kcal: 1859

Kommentit: Viikonlopusta tahtoi tulla aika rasvapainotteinen, ja syytän siitä tuota nakkikastiketta, missä on ihan sairaasti kermaa ja kaloreita... Muuten hyvä päivä, ja bailatinokin kulki mukavasti :) Tähän on hyvä päättää viikko.


Paino verrattuna edelliseen viikkoon: -1,1 kg

-----

Kuten tuli todettua jo aikaisemmin, niin kesällä kiloja ja senttejä tuli hieman takaisin, mutta nyt kun laihis tuntuu ottavan taas tuulta purjeisiinsa, niin jatkan mittapäivitysten tekemistä aina kuun vaihteessa. Näihin ruokapäikkymerkintöihin ajattelin laittaa vain painonmuutokset verrattuna edelliseen viikkoon. Teen näitä ruokapäiväkirjapostauksia lähinnä silloin tällöin, sellaisina viikkoina kun nyt vaan tuntuu siltä. Ensi viikko mulla on koulusta etäviikko, joten taidan tehdä seuraavan ruokapäikkypostauksen heti ensi viikosta. Eroa voi olla aika paljonkin, sillä meinaan ensi viikolla ottaa kiinni tämän viikon kuntoilemattomuuden, ja lisäksi on aikaa tehdä ruokaa ihan kunnolla. Jos jaksan kuntoilla joka päivä vähän, kuten olisi tarkoitus, niin voi olla että ruokamäärät ovat isompia, ja laadultaan vähän parempia. Katsotaan!

Onko jotain muuta mitä haluaisitte ruokapäikyn sisältävän?

11 kommenttia:

  1. Tällänen onkin kiva :) Voi ite vähän ottaa osviittaa, jos tuota karppailua tahtoo taas itse alkaa koittamaan :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mun täytyy nyt vielä erikseen korostaa, että kannattaa joka aterialla syödä lämpimien kasvisten lisäksi myös salaattia, niin sitten se puoli kiloa kasviksia tulee täyteen aika helposti. Mua vaan laiskotuttaa niin usein etten jaksa väsätä enää sitä salaattia... Ja salaattiin jotain hyvää öljyä tai majoneesia (tai jotain vähähiilarista mutta rasvaista kastiketta), ja lämpimiin kasviksiinkin voi aina lisätä voinokareen sulamaan :)

      Niin ja juo paljon vettä :) Mä en koskaan muista juoda tarpeeksi.

      Poista
    2. Mulla kussahti karppaaminen joskus siihen, että olin liian mielikuvitukseton noiden ruokien keksimisessä ja se meni aika ykstoikkoseks :D

      Toisaaltaan aattelin vetää kyllä jonku rajun sairaaladietin tähän alkuun, että saan noi perkuleen vauvakilot ja rakkausmakkarat pois :D On nyt jääny vähän jumittamaan.

      Poista
  2. Kiitos tästä Henni! :) Suolapähkinät on hyvä karppivälipala, pitää ostaa itsellekin taas pussillinen käsilaukkuun.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jos et muuten oo vielä maistanut niitä suolattuja, paahdettuja manteleita (semmosessa pienessä purkissa siellä missä suolapähkinätkin), niin kannattaa kokeilla :) Musta ne on ehkä vähän parempia kuin suolapähkinät, mutta en nyt oo muistanut ostaa niitä.

      Poista
  3. Nainen,,,AAMUPALA!! Näyttää hurjalta, että paastoat iltapalasta päivälliseen, eli n.15h syömättä mittään..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En mä pysty syömään aamupalaa. Saattaa näyttää hurjalta sellasen silmiin joka on tottunut aamupalan syömään, mutta mulla se ei tuota ongelmia. Mulle tulee väkisin syödystä aamupalasta kuvottava olo, joten jätän sen suosiolla syömättä jos siltä tuntuu. Tietysti syön sen aamupalankin jos tuntuu että pystyn sen syömään.
      Sitäpaitsi en koe paastoavani :) Karpatessa ei tarvitse välttämättä syödä niin usein.

      Poista
    2. Itse en myöskään syönyt elämäni aikana aamupaloja ennenkuin täytin 22. Kakaranakin siitä pääsi joka aamu itkuparku päiväkodissa. Poikkeuksena pitkään nukuttujen viikonloppuaamujen pekoniherkkuaamupalat. Silloin 22vuotiaana poikaystävä pakotti uudestaan opettelemaan ja kyllä se silloinkin tökki monta viikkoa. Nykyään aamupalaksi on pakko saada vähintäänkin puuroa tai jogurttia sen 3 kahvikupin lisäksi.
      Paas pistää testaten. Se kuitenkin on päivän tärkein ateria, mitä ei missään nimessä sais missata. Se antaa energiaa päivään, potkasee aineenvaihdunnan käyntiin ja auttaa nimenomaan siinä painonkin pudotuksessa, hillitsee myöhemmin päivällä liikasyömistä.
      Itsekin mainitsit, että välillä heikottaa ja on huono olo. Vastaus voi olla nimenomaan se aamiainen.

      Poista
    3. Mä toivoisin että ihmiset lopettaisi ton aamiaisen tuputuksen -.- Mulle tulee kiireessä syödystä aamupalasta oikeasti paha olo, eikä siinä vaiheessa ole kiva enää lähteä matkustamaan bussilla kouluun. En mä halua syödä jos mulla ei ole nälkä, ja etenkin jos se ei paranna mun oloa mitenkään. On nimittäin kyllä testattu, ja muutamia kertoja myös oksennettu ennen töihin lähtöä. Ja aikaisemmin herääminen ei tule kysymykseen, herään nyt jo ihan tarpeeksi aikasin meikäläisn standardeilla.
      Kyllä mä tiedän että aamiainen on tärkeä ateria, mutta sori, mä en pysty sitä syömään, enkä halua niin kauan kuin tämäkin mulla toimii :D Tuona päivänä kun koulussa heikotti, söin tosi vähän hiilareita ja me oltiin koko päivä ruokataukoa lukuunottamatta reissussa, ja tuollaiset päivät on mulla hyvin harvinaisia. Normaalisti syön enemmän hiilareita eikä heikota, ilman aamupalaakaan.

      Karpatessa on myöskin aika hankala syödä liikaa, kun ruuat on niin tuhteja. Sen takia on huomaamatta joutunut pienentämään annoskokoja, kun ei kertakaikkiaan jaksa syödä niin paljon kuin ennen.

      Poista
    4. :)
      Pääasia, että itsellään on hyvä olla. Väliäkö sillä muiden mielipiteillä oikeasti on.

      Poista