keskiviikko 15. heinäkuuta 2015

elämäni levyt osa 1

En oo pitkään aikaan kirjotellut mitään musiikkijuttuja, ja ajattelin vähän raottaa verhoa mun lempparilevyjen maailmaan. Ensin täytyy varmaan vähän tietää musta musiikinkuuntelijana, joten pieni pohjustus lienee paikallaan.

Mun musiikkimaku on oikeasti laaja, laidasta laitaan, enkä nyt äkkiseltään keksi genreä, joka ei missään nimessä voisi sytyttää. Mulle on musiikissa aina ollut melodia tärkeämpi kuin lyriikat, ja moni mun lempibiiseistä voi olla lyyrisesti todella paskoja x) Mun mielestä hyvässä biisissä on yleensä joku musiikillinen koukku, se voi olla joku riffi, melodianpätkä, kuoro, erikoisempi soitin, bassosoolo, stemmalaulanta, vokalistin ääni tai erityisen hyvä kärinä, huokaus tai mitä nyt milloinkin. Toki lyriikat merkitsee siinä mielessä, että rakastan laulaa biiseissä mukana, mutta niiden sanoma jää melko usein toissijaiseksi. Mun Nylon Beat -fanius on varmaan yksi aika hyvä osoitus tästä :D Ja pidän myös paljon instrumentaalibiiseistä. Pidän tanssittavista biiseistä, kuin myös vaikka rauhallisesta doom metallista, tai tummasävyisestä ambientista. Eniten kuuntelen genreistä kuitenkin melodista death metallia, joka on ah niin laaja käsite :)

Nämä levyt ei ole missään paremmuusjärjestyksessä, ja postailen näitä useammassa osassa. Harras toive olisi, että jengi kuuntelisi myös noita linkitettyjä biisejä, joten teen näistä postauksista suht lyhyitä :) Suurin osa levyistä on listalla siksi, että levyllä ei yksinkertaisesti ole yhtään huonoa biisiä, jotkut on listalla siksi, että se on saanut mut oivaltamaan jotakin, tai puhtaasti tunnesyistä.
Mennään.


Profane Omen - Beaten into Submission (2006)


Tutustuin levyyn noin vuosi sen ilmestymisen jälkeen. Rakastuin välittömästi groovaavaan, mutta aggressiiviseen menoon, ja rakkaus bändiin vain syveni, kun kävin keikalla. Tätä ennen olin kuunnellut aika kevyttä melodista metallia, mutta tää levy jollain lailla muutti mun suhtautumista raskaampaan metalliin, ja tämän myötä oon kuunnellut paljon sellaista musaa, mitä en ennen tätä edes voinut aatella kuuntelevani. Levy tuo myös paljon PO-aiheisia muistoja mieleen, ja on siksikin mieluisaa kuultavaa :)

TOP3 biisit: FMH • Rewind • Painbox




Dark Tranquillity - Projector (1999)


Levyn puhtaat vokaalit on vaan jotain uskomatonta. Biiseissä on hieno latautuneisuus ja jokainen niistä pitää otteessaan. Mikael Stannen lauluäänessä on upeita nyansseja, jotka viehättää mua, pidän sekä murinasta että puhtaista. Tän levyn pariin palaa mielellään uudestaan ja uudestaan.

TOP3 biisit: ThereIn • Auctioned • To a Bitter Halt




Sabaton - Carolus Rex (2012)

Sabaton on tähän mennessä ainoa bändi, johon olen tutustunut ja rakastunut keikalla (Sauna Open Air 2007). Tämä levy tehtiin sekä englannin- että ruotsinkielisenä, ja mun mielestä ruotsinkielinen versio toimii paremmin, varmaan jo siksikin, että levy kertoo Ruotsin suurvallasta. Ruotsiksi biiseissä on enemmän mahtipontisuutta, ja tarina tuntuu eläväisemmältä. Näissä biiseissä on vaan sitä jotain, ja erityisesti Karolinens bön -biisin kuoron ruotsinkielinen Isä meidän -rukous nostaa kaikki karvat pystyyn. Pidän kuorojen käyttämisestä metallibiiseissä, ja tämä levy on yksi niistä, jonka takia niistä pidän :)

TOP3 biisit: Poltava • Karolinens bön • Ruina Imperii




Nylon Beat - 12 Apinaa (2003)

Näin koko teini-ikäni Nylon Beat -fanina olleena viimeinen 12 Apinaa -levy jollain tapaa summasi yhteen koko faniuden. Tuohon aikaan meillä oli tiivis faniyhteisö ja kävin suurimman osan NB-keikoistani katsomassa tuona vuonna. Oon jo sen verran kasvanut ulos Nylon Beatista, etten tiedä pystyisinkö nimeämään bändiltä musiikillisesti parasta levyä, mutta tämä valinta perustuu nyt lähinnä tunnearvoon ja muistoihin kyseiseltä ajalta :)

TOP3 biisit: Nukutaan • Kevytlinja • Lääke ikävään




HIM - Razorblade Romance (1999)

HIM oli mun yksi ensimmäisiä tuttavuuksia metallin ja synkeämmän musiikin saralla. Kaikki tämän levyn biiseistä iski meikäläiseen, ja tätä tuli vuosituhannen alussa kuunneltua ihan älyttömästi. En HIMistä välitä mitenkään erityisesti, mutta tää levy kuuluu vieläkin niihin, joita tulee kuunneltua hartaammin.

TOP3 biisit: Bury Me Deep Inside • Resurrection • I Love You




...to be continued :)

1 kommentti:

  1. Mä en ollut aiemmin oikeastaan kuunnellut Dark Tranquilityä, vaikka onki ollu tarkotus siihen tutustua, kun ollaan _ehkä_ menossa katsomaan sitä Jalometalliinkin. Tämän postauksen tiimoilta innostuin tosiaan pistämään Projectorin pyörimään, ja ihan hyväähän tämä on. Kokonaisuudessaan ehkä vähän turhan tasapaksua mun makuun, mutta vaatinee vaan lisää kuuntelukertoja. The Sun Fired Blanks on ehkä oma lempparini levyltä :)

    VastaaPoista