lauantai 17. lokakuuta 2015

amorphis @ logomo, turku + under the red cloud

Olin Katjan kanssa eilen katsomassa Amorphista Turun Logomossa. Tuntui, että siitä on puoli ikuisuutta kun oon viimeksi Amorphiksen - joka on kuitenkin yksi mun lempibändeistä - nähnyt livenä, ja kun tarkistelin asiaa niin olihan viime kerrasta jo melkein kolme vuotta aikaa! Tämä oli nyt kuitenkin mun 17. Amorphis-keikka, eikä todellakaan kyllästytä. Tai no, pitkä keikkatauko johtuu varmaan osittain siitä, etten oikeen päässyt sisälle pariin edelliseen levyyn. Uusi Under the Red Cloud taasen räjäytti suurinpiirtein mun tajuntani, niin innostus bändiin on taas huipussaan :)



Rakastan sitä, että uudella levyllä on murinoita tosi paljon, Circleltäkin niitä löytyi (Nightbird's Song on levyltä mun lemppari), mutta tämä UtRC on jotenkin muulla tapaa myös mielenkiintoisempi, yksinkertaisesti vaan kovempi! Sinkkubiisi Sacrifice on mun mielestä tylsä, ja samoin Death of a Kingin kertsit unettavia ja liian pitkiä, mutta muuten en keksi levystä valitettavaa.
Levyn bonaribiisiin Come the Spring on ihan älyttömän hyvin saatu vangittua sellainen toiveikas ja hyvä olotila, minkä pystyy hyvin kuvitella pohjolan kansalla olevan kun pimeä ja kylmä talvi taittuu aurinkoiseksi kevääksi. Melkein joka kerta kun kuuntelen biisiä alan poraamaan, kun siitä tulee niin hyvälle mielelle. Makes sense? Itseasiassa koko levy on jotenkin sellainen, että oon jatkuvasti itku kurkussa kun musiikkiorgasmeja tulee toisensa perään. Upeita melodisia koukkuja ja vokaalit hurjan monipuoliset ♥
Muita mun levyn suosikkibiisejä on hmm... kaikki muut :D The Four Wise Onesissa sekä Dark Pathissa on loistavia bläkkisvaikutteisia kärinöitä vokaaleissa, mitkä kuulostaa ihan sairaan hyvältä. Enemy at the Gatesissa ja Death of a Kingissä on enemmän folkkifiilistä ja ajoittain mulle tuli niistä kovasti mieleen Kingston Wall. Bad Blood, Under the Red Cloud ja Tree of Ages on sellaista ns. perushyvää melko tyypillistä Amorphista parhaimmillaan, tykkään paljon :)
Noin ylipäänsä oon viimeksi ollut näin innoissani jostain uudesta levystä varmaan silloin, kun Sabatonin Carolus Rex ilmestyi.

Lukaisin kesällä myös Markus Laakson kirjoittaman Amorphis-kirjan, mikä oli kyllä mielenkiintoista luettavaa, en tosiaan tiennyt bändin vaiheista eTJ (ennen Tomi Joutsenta) juuri mitään.






Niin, tän perusteella lähdin keikalle vähän pelonsekaisin fiiliksin, että rupeenko mä parkumaan heti ensimmäisen biisin aikana, ja mitä ne on mahtaneet muista biiseistä ottaa settiin tän muutaman vuoden aikana. Mieluusti olisin kuullut kaikki uuden levyn biisit, mikä on mulle tosi epätavanomaista - yleensä mua ärsyttää että uudelta levyltä soitetaan aina niin paljon biisejä, nyt en ois muuta toivonutkaan kuin näitä uusia x) Lopulta uudelta levyltä soitettiin Under the Red Cloud, Sacrifice, Death of a King, Enemy at the Gates, The Four Wise Ones ja Bad Blood. Perushitit House of Sleep, Silver Bride ja The Smoke soitettiin myös, joista olin tyytyväinen, kun kuuluvat munkin suosikkeihin :) Vanhemmasta tuotannosta soitettiin ainakin Drowned Maid ja On Rich and Poor, kaiketi myös My Kantele. Koko keikka alkoi Under the Red Cloudilla, ja siinä piti vähän keräillä ja kasailla itteään ja pitää Katjaa kädestä, mutta muuten meni keikka itkuitta ja ilman suurempia liikutuksia :D Keikan keskivaiheilla tuli itelleni tylsemmänpuoleisten biisien putki, joten siinä vähän tunnelma lässähti, että siinä mielessä en oikeen päässyt sellaseen kunnon fiilikseen. The Wanderer pääsi livenä jotenkin oikeuksiinsa "woo-oo the spirit roams" -huudatuksineen, kuulosti paljon paremmalta kuin radiosta puhkikulutettuna. Mutta upeinta oli kuulla uusia biisejä ja tietty nähdä Amorphis pitkästä aikaa :) Jospa seuraavaan keikkaan ei tarttis pitää näin pitkää taukoa.


 




Hidden, by dark woods / Concealed by the roots of trees / Under a mount of moss / My heart is frozen and slow...
I am gone with the autumn wind / I am come with the winter’s gloom / Murdered by the darts of light / Born of the great big blue
- Winter's Sleep 

As blood-red buds in the snow / Flowers will rise from the ground / The deer will come a-grazing / And the bear must be awake
Come the spring / I am reborn / The wind lays down beside me / My dream already fades / Oh come the spring / I’ll live again / The blackened ice is melting / Swirling in my eyes
- Come the Spring

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti