torstai 4. lokakuuta 2012

toinen kouluviikko

Tämä viikko on mennyt koulussa, ja oon ollut taas ihan loppu kaikki illat.
Maanantaiksi tulikin yllättävä vapaapäivä kun opettaja sairastui eikä saanut sijaista ennen kuin tiistaiksi, eli tämäkin viikko oli vain kolmepäiväinen (ja silti oon ihan rikkipoikkikatki).

Viikon ohjelmana oli sienityöt eli asetelmat, jotka alkoivat leikkokukkien valmisteluilla, ja niistä kukista ja ulkoa kerätyistä luonnonmateriaaleista saatiin aikaiseksi pienet viherasetelmat, matalat pöytäasetelmat sekä korkeat pöytäasetelmat sekä yksin että pareittain. Pääasiassa harjoiteltiin asetelmien muotoja sekä materiaalin valintoja, sekä yleisiä sienitöiden "sääntöjä".

Uutta tietoa tuli valtavasti, ja kaikki varmasti oppivat viikon aikana tosi paljon. Opettajan sijaisena meillä oli yksi Suomen huippufloristeista, ja musta tuntuu että koko porukan mielestä viikko oli tosi mukava ja mielenkiintoinen, ja opetus samoin :) Ainakin itsestä tuntuu niin. Tekeminen oli kyllä tosi intensiivistä ja suht rankkaakin, ja huomasinkin tänään bussimatkalla kotiin, että mulla on hartiat ihan jumissa.

Matala pöytäasetelma nro 1

Matala pöytäasetelma nro 2

Ylhäältä katsottuna

Tuo oranssinsävyinen asetelma oli ensimmäinen asetelma minkä ikinä oon kukkasieneen tehnyt, ja olin siihen itseasiassa aika tyytyväinen. Hain ulkoa paljon lehtiä syksyn väreissä itseasiassa molempiin asetelmiin, ja olisivat kelvanneet pelkillä luonnonmateriaaleilla ihan mukavasti sellaiseksi syyskoristeeksi, itse en olisi välttämättä kukkia niihin kaivannutkaan. Mutta se kukkien käyttö nyt oli aika oleellista, ja vaikka just tällä hetkellä olen ihan hulluna näihin syksyn väreihin, niin koitin valita toiseen vähän hempeämmän värisiä kukkia. Ensimmäinen onnistui kuitenkin paremmin kuin tuo toinen, sillä sen kanssa mulla loppui vähän aika kesken, enkä oikein tiennyt oliko se edes valmis vai ei. Mutta otin kuitenkin kuvan siitä ennen kuin työt purettiin.

Korkea pöytäasetelma nro 1, parityö

Korkea pöytäasetelma nro 2

Ensimmäinen korkea pöytäasetelma tehtiin siis pareittain, ja ihan sattumalta sain parikseni Minnan, jonka kanssa mulla tuntui olevan yhteiset heikkoudet ja vahvuudet, ja tuntui tosi helpolta työskennellä Minnan kanssa, kun ajatukset ja ideat oli niin samalla tasolla :) Oltiin kyllä molemmat tyytyväisiä parityöskentelyn tulokseen, vaikka ainahan sitä on parantamisen varaa. Mutta nämä olivat monille elämänsä ensimmäiset sienityöt/asetelmat, joten siihen nähden meni tosi kivasti, ja kaikkien työt näyttivät tosi kauniilta :)

Isomman työn jälkeen tehtiin vielä pienemmät pöytäkoristeet kuvitteellisiin ristiäisiin. Tarkoitus oli käyttää astiana pikarimallista lasia, mutta niitä ei ollut enää jäljellä, joten kysyttiin opettajalta jotakin korvaavaa astiaa.
Opettaja mulle: sä taidat pitää mustasta?
Minä: juu
Opettaja: oletko sellainen gootti?
Minä: no ehkä jotakin siihen suuntaan
Opettaja: tee sellainen goottityylinen asetelma poikavauvalle!
Minä: o.O

Niin... eli siis asetelman kuvitteellisena teemana oli goottihenkisten vanhempien poikavauvan ristiäiset, ja sain myös luokan ainoana asetelmalle mustan astian :D Opettaja kehui kovasti goottihenkisiä ihmisiä, ja kuulemma rakastaa tehdä koristeluja goottihäihin, koska ovat niin mielenkiintoisia :) Tällaisen synkiön mieltä lämmitti kovasti kehut gooteista ja goottityylistä :) Tykkäsin tosi paljon tehdä asetelmaa, koska teema ja värit tulivat jo tuolta selkärangasta, niitä ei tarvinnut hirveästi miettiä. Tosin siinä vaiheessa kun rupesin asetelmaa tekemään, kukat olivat jo aika vähissä eikä mulla ollut sitten kovin paljon valinnanvaraa, eikä myöskään aikaa, koska päivä oli jo loppusuoralla. Se tulikin siis aika kiireellä sudittua valmiiksi, mutta olin aika tyytyväinen tuon teeman toteutumisen suhteen :) Pikkuisen jotakin pirteää, esim. kirkkaanvihreää nappikrysanteemia olisin siihen ehkä vielä lisännyt jos sitä olisi ollut. Ja kalla olisi ollut ehdoton, mutta sitä meillä ei nyt ollut tarjolla ollenkaan :P

Sen verran innostuin, että meinaan Halloween-bileisiin tehdäkin kranssin sijaan jonkinlaisen syksyisen pöytäasetelman :)
Nyt oon rättiväsynyt, mutta onneksi huomenna on vapaapäivä ja voin nukkua niin pitkään ku vaan haluan! Ensi viikolla alkaakin ensimmäinen työssäoppimisviikko :) Hoaaah!

6 kommenttia:

  1. Hitsi että on hienon näköisiä kukka-asetelmia. :) Osaispa itsekin tehdä tuollaisia. :D

    VastaaPoista
  2. Upeita! Jossain vaiheessa haaveilin vastaavasta koulusta, et pääsis käsillä tekemään ja nauttimaan kukista. Mut sit totesin, ettei mul oo näkemystä rakennella hienoja puskia ja näin ollen musta on tullu tylsä konttorirotta.

    VastaaPoista
  3. Pakko sanoa nyt, että näin susta jostain syystä unta tai olit mun unessa. Hämmentävää, koska ei ees tunneta :D
    Paettiin avoautolla jotain rosvoja

    VastaaPoista
  4. "oletko sellainen gootti" :D Mukavan kuuloista kyllä, että saa oikein kunnolla toteuttaa itseään!

    Mulle tuli noista pitkulaisista asetelmista mieleen semmonen hauta-arkun päällä oleva astelma, kun ne on aina tollasia näyttäviä. Häät tuli sitten seuraavaksi, just vaikka se hääparin pöytä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, noi isot asetelmat maksaa ihan kamalasti, mutta jos on varaa niin mikäs siinä sitten ostaa tuommonen ihan kahvittelukoristeeksikin :D
      Oli kyllä hienoa huomata myös se, että näyttävän asetelman saa tehtyä ihan ilmaiseksikin (tai no se sieni maksaa Tiimarissa alle 4€), kunhan vaan käy ulkoa hakemassa upeita luonnonmateriaaleja. Näin syksyllä varsinkin kun lehdet on ihanan värisiä, niin ei ne mitään kukkia siihen enää kaipaakaan :)

      Poista